Verder in technisch vakmanschap
ISO 9001

Blended learning: dé manier om sneller personeel aan het werk te zetten?

Blended learning bij Kenteq

Het liefst zou ieder bedrijf een ervaren en goed opgeleide medewerker in dienst nemen. Iemand met precies de goede papieren, minstens een jaartje of 10 ervaring en ook eentje die meteen zelfstandig aan het werk kan. Het ideale plaatje voor iedere werkgever. Wel een sprookje, want met de ronkende Nederlandse economie van dit moment, zijn deze arbeidskrachten niet beschikbaar op de arbeidsmarkt. Het is bepaald niet eenvoudig om passend, goed geschoold personeel te vinden. Het tekort is nijpend en ondernemingen kunnen dit ook niet zómaar even oplossen.

Er zijn veel jonge mensen die kiezen voor een opleiding in de techniek, maar die zitten nu nog in de schoolbanken en deze groep kan het gat tussen de grote vraag van nu en het beperkte aanbod niet overbruggen. Dus, hoe haal je geschikt personeel binnen? Veel ondernemers onderzoeken andere manieren om personeel te werven en denken na over hoe deze mensen zo snel mogelijk aan het werk kunnen. Steeds vaker zoekt een bedrijf de oplossing in blended learning. Wat dat is? Simpel gezegd: het is een mix van ‘gewoon’ klassikaal (praktijk)onderwijs en leren met online lesmateriaal. Vaak op een moment dat de praktijk ook al wordt beoefend. “Blended learning kan de krapte op de –technische -arbeidsmarkt voor een deel opvangen omdat de tijd en de investering om iemand op te leiden beperkt blijft,” zo licht Harry Boonen van Kenteq toe.

Wat zijn de behoeftes in de branche?

Bijvoorbeeld voor de beveiligingstechniek, waarin Kenteq ook ondersteunt. Is het voor bedrijven een werkbare oplossing voor het effectief en efficiënt opleiden van vakmensen? Maar ook: past deze manier cursisten om iets te leren, is er voldoende begeleiding en ziet de cursist de voordelen van tijdwinst en zelfstudie ook?

Is de doelgroep, technici dus, rijp voor blended learning?

Harry is productmanager bij Kenteq en weet als branche-expert dat veel bedrijven een blended omgeving zien als een manier om personeel sneller op te leiden. “De doelgroep bestaat uit monteurs, installateurs en andere technische medewerkers. Meestal zijn technische medewerkers praktisch ingesteld en eraan gewend in teamverband te werken. Blended learning, wat neerkomt op gedeeltelijk individueel leren, is voor hen wennen. In de meeste gevallen is het raadzaam een mix van klassikaal onderwijs met een blended omgeving aan te bieden. Bijvoorbeeld als voorbereiding op praktijklessen. En ja, dan is dit een prima manier om de doelgroep op te leiden”.

De theorie kan blended aangereikt worden omdat trainers werken met een gemêleerd publiek van verschillende niveaus. Hierdoor is het niveau wat gelijk te trekken vóórdat er met een praktijkles van start gegaan wordt. Dat betekent dat de cursist een deel van de theorie zélf moet bestuderen, in zijn eigen tijd op de momenten dat het hem uitkomt, om daarna de vaardigheden, in groepsverband, onder de knie te krijgen.

Blended learning: kort en bondig

De theorie kan als digitaal naslagwerk gebruikt worden. Voor smartphone of tablet. Een cursist kan op elk gewenst moment de leerstof nog eens teruglezen. Dit dienen korte pagina’s te zijn, informatie die to the point is met beknopte samenvattingen. Hiermee ontstaat er een evenwichtige mix van blended leren en praktijkonderwijs.

Blended learning: een leermethode voor iedereen?

Volgens Harry is dat iets wat per persoon verschilt: “Een blended omgeving vraagt uiteraard flink wat discipline van de cursist. Er is veel variatie in mensen, ieder mens leert op een andere manier, maar een trainer zoekt naar een standaard lesmethode. Technici moeten soms wennen aan blended learning, maar er zijn ook veel monteurs die al bekend zijn met digitale informatie. Die werken met een laptop of tablet waarop oplossingsgerichte informatie en testmogelijkheden via internet staan.”

“Technische medewerkers zijn veelal teamplayers, functioneren goed in een groep en willen graag iets samen doen, samen overleggen. Maar als de werkgever voor een cursus kiest binnen een blended omgeving, betekent dat niet automatisch dat de cursist hier altijd maximaal van profiteert. Blijf kijken naar de mens. Wat heeft deze persoon nodig en op welke manier breng ik zijn vakmanschap naar een hoger niveau,” zo verduidelijkt Harry.

Twee cursussen Kenteq in blended omgeving

Op dit moment biedt Kenteq twee cursussen aan in een blended omgeving. Bij de start kreeg Kenteq vaak de opmerking: “Ik heb liever een boek”. Kenteq is aan die wens tegemoet gekomen en heeft voor deze cursussen een deel van de PowerPoint- presentatie uitgeprint in boekvorm zodat de cursist toch iets op papier heeft. Blended leren went, maar er wordt door Kenteq ook rekening gehouden met de voorkeuren van de cursist.

Moet Kenteq het aanbod van cursuscursussen in een blended omgeving uitbreiden?

Voor Kenteq is het belangrijk beide ‘partijen’ van dienst te zijn: de opdrachtgever die vraagt om een cursus in een blended omgeving én de deelnemer die een bepaalde leerstijl heeft. Laat u horen! Kenteq is benieuwd naar uw bevindingen. Zijn meer blended cursussen wenselijk? Met uw hulp kunnen wij ons cursusaanbod, in welke vorm dan ook, nog beter afstemmen op het door u gewenste kennis- en vaardighedenniveau van uw medewerkers.

Bel met: 088 – 444 99 00 of stuur een berichtje naar: harry.boonen@kenteq.nl.